Generacje Instalacji LPG
Instalacje gazowe I generacji.
W skład instalacji wchodzą :
1 Wlew gazu
2 Zbiornik gazu wraz z osprzętem
3 Przełącznik benzyna gaz
4 Elektrozawór gazu
5 Mikser(mieszalnik)
6 Reduktor(parownik)
Instalacje gazowe II generacji.
Przeznaczone są do montowania w samochodach z katalizatorem i sondom lambda. Ich budowa jest zbliżona do układów generacji I. Dodatkowymi elementami są elektroniczny Układ Sterujący, który na podstawie sygnałów z sondy lambda reguluje skład mieszanki, oraz attuator (regulator przepływu). Attuator jest elementem wykonawczym Układu Sterującego. Zadaniem attuatora jest sterowanie ilością gazu zasysanego przez silnik poprzez mikser. W skład instalacji wchodzą :
1 Wlew gazu
2 Zbiornik gazu wraz z osprzętem
3 Przełącznik benzyna gaz
4 Elektrozawór gazu
5 Mikser(mieszalnik)
6 Reduktor(parownik)
7 Katalizator z sondą lambda
8 Układ sterujący
9 Attuator(regulator przepływu)
Instalacje gazowe III i IV generacji.
Instalacje tej klasy przeznaczone są do instalowania w samochodach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W rozwiązaniu tym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje tuż przed zaworem ssącym. W zależności od ilości powietrza napływającego do cylindra w okolice zaworu ssącego podawana jest przez wtryskiwacz benzyny ściśle określona ilość paliwa. Podstawowym wyznacznikiem instalacji gazowych do wtrysku wielopunktowego jest zachowanie zbliżonego do oryginalnego, miejsca powstawania mieszanki gazowo-powietrznej. Ponadto gaz powinien być podawany przez wtryskiwacz o podobnej charakterystyce do wtryskiwacza benzyny. W grupie tych układów mamy kilka rozwiązań: Nadciśnieniowe doprowadzenie gazu z jednomiejscowym centralnym sterowaniem. Brak wtryskiwacza. Gaz jest doprowadzany do każdego cylindra osobna przez rozdzielacz. Wtrysk gazu z jednomiejscowym centralnym sterowaniem Centralne podawanie gazu przez wtryskiwacz. Doprowadzenie mieszanki do każdego cylindra zrealizowane przez rozdzielacz. Wtrysk z oddzielnym wtryskiwaczem gazu na każdy cylinder Osobny wtryskiwacz na każdy cylinder. Wszystkie wtryskiwacze podają tą samą ilość gazu. Sekwencyjne wtryski gazu. Rozwiązanie podobne do poprzedniego z tą różnicą, że ilość gazu jest dobierana indywidualnie dla każdego cylindra. Sekwencja otwierania wtryskiwaczy gazu jest sczytywana z oryginalnej sekwencji wtryskiwaczy benzyny. W skład instalacji wchodzą :
1 Wlew gazu
2 Zbiornik gazu wraz z osprzętem
3 Przełącznik benzyna gaz
4 Rozdzielacz gazu
5 Regulator składu mieszanki
6 Reduktor(parownik)wraz z elektrozaworem
7 Sonda lambda
8 Sterownik

Instalacje gazowe V generacji.
Instalacje V generacji, to wtrysk gazu w fazie ciekłej (bez zmiany stanu skupienia).Podanie gazu bezpośrednio do cylindra, nad denko tłoka, jak w bezpośrednim wtrysku benzyny, nadal pozostaje zasadniczym problemem.
Ciekły gaz musi zostać podany bardzo precyzyjnie, dokładnie pod zawór ssący. W przeciwnym razie rozprężające się i niespalone paliwo powodowałoby oblodzenie kolektora.